TANRI ADİLSE NEDEN ÖLÜM VAR?

Ölüm, günahın bir sonucudur.

“Günah bir insan aracılığıyla, ölüm de günah aracılığıyla dünyaya girdi. Böylece ölüm bütün insanlara yayıldı. Çünkü hepsi günah işledi.” (Romalılar 5:12)

“RAB, “Ruhum insanda sonsuza dek kalmayacak, çünkü o ölümlüdür” dedi, “İnsanın ömrü yüz yirmi yıl olacak.” (Yaratılış 6:3)

 

İnsanların dünyada sonsuz bir yaşam sürüp sürekli günah işlemeleri Tanrı’nın adalet sistemine terstir.

 

Tanrı’nın adaletine göre günahın bir karşılığı olmalıdır: “Çünkü günahın ücreti ölüm(dür)” (Romalılar 6:23a)

Günahın ve ölümün sorumlusu; iyi ile kötü arasında seçim yapamayan ve sürekli kötülük üreten insandır.


“Neden ölüm var?” sorusu; savaşlar ile kendi varlığına düşman olan, kötülük yapma isteğinden uzaklaşamadığı için Tanrı’ya düşman olan, doğayı öldüren, birbirini öldüren insanoğlunun cevaplaması gereken bir sorudur.

 

Hristiyanlığa göre RAB, insanoğlunun kurmuş olduğu adaletsiz sistemi düzeltmek ve onu kendi kusursuz adaletine yaklaştırmak için çaba sarf etmektedir.

“Hırsız ancak çalıp öldürmek ve yok etmek için gelir. Bense insanlar yaşama, bol yaşama sahip olsunlar diye geldim.” (Yuhanna 10:10)

 

Tanrı ölümün değil, yaşamın Tanrısı’dır. Ancak günaha karşı da adaleti ile cevap vermelidir.

3 thoughts on “TANRI ADİLSE NEDEN ÖLÜM VAR?”

  1. Hıristiyan bakış açısına göre, eğer Tanrı her şeyi biliyorsa ki Tanrı tanımı bunu gerektirir (her şeyin ve herkesin geleceği dahil her şeyi biliyor), o zaman bizim “ilk günahı” işleyeceğimizi çok iyi biliyordu, ama yine de bizi yarattı. Ve iman etmeyen sonsuza dek acı çekerek yanacak öyle mi? Neden peki? Zaten iman etmeyeceği bilerek yaratıldı bu kişi. Anlaşılan, Tanrı bazılarımızı sonsuza dek yakmak için yarattı. Klasik cevap yazmayın lütfen, sorumun özüne inerek cevap verebilecek misiniz? Bu konuda ne düşünüyorsunuz?

    1. Jes kardeşim cevabın içinde birçok varsayım var bu varsayımlarını temel alıp buradan evet hayırlı cevaplar sorarsan varacağın yer kendi doğrun olur. Kutsal Kitap’ta Tanrı seçimlerimizin ötesini görür ancak bu seçimlerden zarar görmememiz için bizleri uyarır. Adem ve Havva’nın günahında ortaya çıkan ‘ilk günah’ ihtimalinden sakınmaları için Adem ve Havvayı uyarmış mıdır? Evet! Tanrı insana düşünebilme yetisi vermiş sosyal olabilme iletişim kurabilme durumu analiz etme ve seçim yapabilme yetisi vermiş. Adem ve Havva mükemmel ve günahsız yaratıldılar yaratılışta her şeyin tamam olduğu bir dünyaya geldiler onlar da her şeyin iyi ve kamil olduğunu gördüler bu durumda sorulması gereken soru insanın hiç mi suçu yok. Sevecen, mükemmel yüreğe sahip çocukları için en iyisini yapan veren ilgili bir babanın kötü oğulları hakkında babaları gerekeni yapsalardı böyle olmazdı demek sorunlu bir düşünce olur. Tanrı bu dünyada mutlak mutluluğu yaşayabilmemiz için elinden gelen her şeyi yapmıştır. Bu durumda niye yaratıldık sorusunun cevabını aldığımızı düşünüyorum. Neden acı çekerek yanacağız sorusunun tek muhatabı Tanrı değildir kendi seçimlerinin ötesini görebilen ancak buna karşı koyamayan insanla da konuşmak lazım bu konuyu.
      Esenlikler
      İLYAS

    2. Bence burada birkac teolojik düsünce hatasi yapiyorsun. Ilkin kesinlikle Tanri (tanimi saten bunu gerektirir) her seyin ve herkesin gelecegini bilir ve adem ve havanin günah isleyecegini biliyordu. Sadece adem ve havanin degil bütün insanlarin nezaman, nerede ve nasil günah isleyecegini biliyordu (gecmis zaman kullansamda aslinda bu dogru degil cünkü tanri icin zaman kavrami yok hep görüyor ve görecek, sonzuluktan sonsuza dek. Cünkü bizim gibi zaman sinirinlarina bagli bir yaratik degil). Bunu bildigi halde bizi bildigi halde yarati, bence burada bir düsünce hatasi yapiyorsun bir sonuca varmak icin birkac adimi atliyorsun. Ilkin Tanri bizi yarati (adem ve havayi) ki yaratilista okudugmuzda günahsiz olduklarini görüyoruz. Yani Tanri bizi günahkar birer varlik olarak yaratip bazilarini cehenneme bazilarini cennete atmak gibi bir amac yoktu. Ama birer robot olmayalim diye (sevgisinden dolayi bizi yarati ve kendisi geri sevilmesini istiyor) özgür iradeyi verdi. Tabiki Tanri bizi sadece kendisini sevecegimiz bir dünya veya günah isleyemeyecigimiz bir dünya yaratabilirdi ama tam böyle dünyalar bizim özgür irademizi alip bizi sadece robot haline getiriyor. Eger Tanri bizi saten herkesin onu sevmesi gerektiren bir dünya yaratsayid robotan ne farkimiz olurdu ki? Günah islememizin münkün olmayacagi bir dünya yaratsaydi onu secmemiz gerektiren bir durum olmadigi icin ilk durumdaki problemin aynisi olurdu. Yani rabb bizi yaratirken cennet ve cehenneme atmak düsüncesi ile yaratmadi, günahsiz yarati ve ayni zamanda onu secip sevebilmemiz icin (ki yoksa robotan farkimiz olmaz, tanri ozaman bizi neden yaratsin ki) özgür bir irade verdi. Bu özgür irade ile dogru veya yanlis birtakim secimler yapmamiz münkün ki adem ve hava yanlis bir secim yaptilar ve günah islediler. Aynisi bizim icin de gecerli bizde günah icindeyiz ve hayatimizda yanlis secimler yapiyoruz ve eger tanri tamamen mükemmel ve adaletli ise (ki bu tanri tanimi bunu gerektirir) bunlarin birer sonuclari olmasi lazim. Nasil bügün bir hukuk-ceza sistemimiz varsa ve hata yapan bireyler adaletli bir sekilde cezalandiriliyorsa daha adaletili bir yaratik icin aynisi gecerli olmaz mi? Ona karsi isledigimiz suclardan dolayi bunun getirecegi sonuclarina katlanmaliyiz. Biz kendimiz onu kabul edip etmeyecegimizi seciyoruz.
      “Zaten iman etmeyecegi bilerek yaratildi bu kisi.” ifadesinde ise ikinci bir sikinti görüyorum. Tanri bizi yaratirken bu iman etsin bu iman etmesin diyerek bizi yaratmiyor ki. Bizim iman edip etmeyecegimizi biliyor ama bu bizim yapacagimiz karari etkilemz ki. Yürümeyi ögrenmeye calisan bir bebek bir cok defa yere düsecegini bilen anne babanin bu bilgi ile bebegin düsüp düsmeyecegini etkilemeyecegi gibi tanrinin kim ona iman edip etmeyecegini bildigi icin bu kisi iman edip etmeyecegi anlamina gelmez ki. Bu biz insanlarin birer secimi ve secimimizin sonuclari. Bu durumda “anlasilan tanri bazilarimizi sonsuza dek yakmak icin yaratti” ifadesi yanlis olmaktadir. Tanrinin geleckte (bizim icin) kim ne secip secmeyecegini bilmesi bizim ne secip secmeyecegimizi etkilemez.
      Ayni zamanda Tanri sizin cizdiginiz kadar kötü olsaydi neden bizim icin kurtulus yolu sagliyor olsun ki? Neden Seytana “Seninle (Seytan yani) kadini, onun soyuyla senin soyunu birbirinize düsman edecegim. Onun soyu (Isa yani) senin basini ezecek, sen onun topuguna saldiracaksin” (Yaratilis 3,15) bunu desin ki? Neden Tanri insan bedenine bürünüp dünyaya gelip bizim icin carmihta aci cekerek ölsün ki? Eger Tanri saten bazilarini cehenneme atmak icin yaratiysa neden bukadar aci verecek bir yol secsin ki? Birak secmeyi bu yolu gittsin ki? Bizi kurtaramak istesin ki? Umarim verdigim cevaplar sorunuzun özüne inmistir. Elimden geldigince sorularinizi cevaplamaya calistim. Rab lütufkar ve adildir, sevecendir Tanrimiz, tez öfkelenmez ve sevgisi engindir sevgin ve sadakatin ugruna kendi adini yücelt!

Yorum bırakın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir